Als een donderslag bij heldere hemel was hij daar ineens; de hagelnieuwe 2019 Ram 1500! Het modeljaar 2019 is zeer vroeg aangekondigd (zo’n 6 maanden eerder dan gebruikelijk). In onderstaand artikel leest u alles wat u wilt weten over het volledig nieuw ontworpen model.

2019 RAM 1500

2019 Ram 1500: uitvoeringen

De nieuwe Ram is leverbaar in de volgende uitvoeringen. Een aantal hiervan zal direct na de lancering beschikbaar zijn en een aantal uitvoeringen zal pas later leverbaar worden. 

Ram 1500 Sport
Ram 1500 Sport Ultra
Ram 1500 Rebel
Ram 1500 Rebel Black Package
Ram 1500 Laramie
Ram 1500 Laramie Sport Package
Ram 1500 Laramie Black Package
Ram 1500 Rumble Bee
Ram 1500 Limited
Ram 1500 Limited Black Package
Ram 1500 Longhorn

Bekijk en configureer hier alle RAM 1500 modellen.

2019 Ram 1500: exterieur

Hammer time

De 2019 Ram 1500 is volledig nieuw ontworpen, waarbij opvalt dat de designers zich bij het tekenen van de lijnen en het kiezen van de materialen hebben laten inspireren door verschillende soorten hamers; van massieve voorhamers tot stijlvolle klauwhamers.

Grotere cabine, dus meer ruimte

Om met de deur in huis te vallen; de Crew Cab cabine van het nieuwe model is enorm. Doordat de cabine maar liefst 10 centimeter is gegroeid, is er meer binnenruimte dan ooit. De gehele wagen is langer dan voorheen, waardoor de nieuwe Ram ook een ongekende road presence heeft. Dit komt op de foto’s niet helemaal over, maar in het echt des te meer.

Nieuwe sloffen

Bij een nieuw uiterlijk horen natuurlijk ook nieuwe velgen. Het ontwerp van de wielen is absoluut fraai en goed afgestemd op het de diverse uitvoeringen. Bovendien zijn ze ook groter dan voorheen, met een maximale maat van 22” ten opzichte van 20” voor het huidige model.

Hulptechnieken

Technische snufjes zijn overal te vinden. Voor comfort, maar ook voor uw veiligheid. Zo zijn de auto's uitgerust met dodehoeksensoren, rijbaanassistentie en parkeersensoren met auto-stop.

2019 RAM 1500

2019 Ram 1500: motoren

eTorque hybide

De geruchten blijken helemaal waar de zijn, de 2019 Ram 1500 wordt leverbaar als hybride! Voordat u zich verslikt in uw koffie; het betreft een zogenaamd mild hybrid systeem, wat enkel de brandstofmotor ondersteunt in specifieke situaties. Het systeem heeft de naam ‘eTorque’ gekregen en het bestaat uit een elektromotor/generator (die de dynamo vervangt) die is gekoppeld aan een 48 volts accu, die achter de achterbank is weggewerkt.

2019 RAM 1500

Het systeem levert 122 Nm koppel op de V6 en 175 Nm op de V8 motor, maar dit koppel wordt gebruikt om de motor te ontlasten en dus niet om in totaal extra koppel of (systeem)vermogen te leveren. De elektromotor springt automatisch bij zodra er zwaar wordt geaccelereerd en om de V8-motor langer op 4 cilinders te kunnen laten rijden wanneer cilinderuitschakeling actief is. Daarnaast zorgt het ervoor dat het overschakelen van de standaard 8-traps automaat soepeler verloopt. Ook functioneert het als razendsnel (≤ 400 milliseconden) start-stop systeem en kan het remenergie terugwinnen, om de Ram 1500 nog efficiënter te maken.

Dezelfde basismotor

Op het gebied van de motoren is er genoeg nieuws te melden, al verandert de line-up in de basis niet. Zo blijft de in Nederland weinig populaire 3.6 V6 Pentastar de basismotor. De specificaties van 305 pk en 365 Nm zijn ook ongewijzigd. Wel ontvangt het blok een aantal updates om het efficiënter te maken, zoals variabele kleptiming met een groter werkgebied en variabele kleplichthoogte met twee standen. Zoals het er nu naar uitziet, wordt deze motor standaard aan het eTorque systeem en de 8-traps Torqueflite 850RE automaat gekoppeld.

It’s a HEMI

Liefhebbers kunnen gerust zijn; de meest potente motor van de 2019 Ram 1500 blijft gelukkig de 5.7 V8 HEMI motor, die in alle gevallen gekoppeld wordt aan een ZF8HP75 8-traps automaat. Het vermogen en koppel blijven met 395 pk en 550 Nm gelijk. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het eTorque systeem niet standaard, maar optioneel geleverd worden op deze motor.

Diesel power

Ondanks alle commotie rondom diesel als brandstof (moederbedrijf FCA heeft onlangs aangekondigd na 2022 geen dieselmotoren meer te leveren) lijkt het er toch op dat de 3.0 V6 EcoDiesel zijn terugkeer zal vinden in de 2019 Ram 1500. Naar verwachting zal dit echter pas aan het einde van kalenderjaar 2019 het geval zijn.

2019 Ram 1500: interieur

Hoogwaardiger dan ooit

Het interieur van de Ram 1500 is voor 2019 opgewaardeerd naar een niveau dat zelfs de meest luxe concurrent naar de kroon zal steken. Zowel op het gebied van audio, entertainment en comfort zijn er grote stappen gezet ten opzichte van het huidige model. Zo is het stuur voor het eerst in hoogte én diepte verstelbaar, is er verbinding mogelijk met Apple Carplay en Android Auto en zijn er verschillende USB-A en USB-C poorten aanwezig.

Wilt u een zakje pinda’s?

Zelfs degenen die graag zelf sturen zullen geneigd zijn om eens achterin te kruipen. Zo zijn de buitenste zitplaatsen op bepaalde uitvoeringen niet alleen verwarmd, maar vanaf nu ook geventileerd. Om nog comfortabeler kilometers te maken, is de achterbank nu verschuifbaar waardoor de rugleuning 8˚ achterover te kantelen is (net als een vliegtuigstoel). Uniek in het pick-up segment. Samen met de nog stillere, akoustische ramen zorgt dit voor een ultiem ontspannen beleving.

Tesla-waardig scherm

Misschien wel de grootste verbetering aan het interieur is echter het gigantische 12” (30 cm) touchscreen in het dashboard, dat te krijgen is in de top-uitvoeringen van het gamma. Doordat het scherm naar keuze te splitsen is, kunnen er twee applicaties tegelijk getoond worden op het grote scherm. Zo kunt u dus bijvoorbeeld zowel de navigatiekaart als de radio weergeven. Veel applicaties – zoals de navigatie – kunnen ook op het volledige scherm worden weergegeven, wat er zeer fraai uitziet.

2019 RAM 1500

Een aantal veel gebruikte functies zijn zowel op het scherm als met fysieke knoppen te bedienen, zoals de klimaatbeheersing. Dit is bewust gedaan om het systeem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Het hoge resolutiescherm kan naast swipen ook omgaan met pinch to zoom en multi gesture control bediening, zoals terug te vinden op moderne smartphones.

Glazen panoramadak

Ook voor wat betreft het zonnedak is de nieuwe Ram weer helemaal bij de tijd. Op de Crew Cab uitvoeringen wordt voor het eerst een glazen panoramadak geleverd. Het voorste gedeelte van het dak is elektrisch verstelbaar en het gehele dak is met een druk op de knop te blinderen.

900 watt audiosysteem

Het Alpine systeem uit de 2018 Ram 1500 was al een goed klinkend audiosysteem, al hebben wij op verzoek van onze relaties die meer volume wensen in hun Ram wel een speciale Kicker audio upgrade samengesteld. Ram heeft onze gedachten gelezen zo lijkt het, want per 2019 komt er voor de luxe uitvoeringen een heus Harman-Kardon premium audiosysteem beschikbaar. Dit systeem bestaat uit niet minder dan 19 (!) luidsprekers, die samen 900 watt aan vermogen leveren. De speakers zijn voorzien van fraaie RVS luidsprekerroosters; het oog wil immers ook wat.

2019 RAM 1500

2019 Ram 1500: uitvoeringen

Rebel grondig vernieuwd

De Rebel is pas laat aan het Ram 1500 gamma toegevoegd, maar deze stoere off-road uitvoering is nu al niet meer weg te denken. Het uiterlijk is op diverse punten aangepast, om ervoor te zorgen dat de Rebel nog meer een eigen gezicht krijgt. Zo is de Rebel nu te voorzien van grotere 20” velgen (voorheen maximaal 18”) en is de sportieve motorkap vanaf 2019 voorzien van functionele ventilatiegaten. De antraciet grille heeft veel weg van zijn voorganger, al is de vorm wel aangepast om de standaard LED koplampen te kunnen herbergen. Naast de grote Crew Cab is de vernieuwde Rebel ook leverbaar als compactere Quad Cab.

Aangezien de Rebel in de basis natuurlijk een off-road model is, hebben de ingenieurs van Ram ook veel aandacht aan de techniek besteed. Zo is deze uitvoering nu ook leverbaar met stalen veren, waar dit voorheen uitsluitend luchtvering was. Welke optie u ook kiest, de vering is altijd 2,5 cm hoger voor meer bodemvrijheid, wat natuurlijk erg prettig is in ruiger terrein. Daarnaast is hij voorzien van speciale Goodyear Duratrack banden, Bilstein off-road schokdempers, een elektrisch sperbare achteras, skid plates, sleep-ogen, hill decent control en (iets minder relevant, maar wel fraai) zwarte uitlaatsierstukken.

2019 RAM 1500

----- Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt -----

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van de nieuwste modellen, het laatste pick-up nieuws en de leukste acties

Lak polijsten.. Vloeistoffen bijvullen.. Banden oppompen.. Interieur reinigen..