In de Verenigde Staten zien Amerikanen de eerste Fords F-150 Lightning na lang wachten eindelijk in de showrooms verschijnen. Trouw wachtend om opgehaald te worden door de eigenaar, want te koop zijn ze niet. De eerste elektrische pick-up van Ford is namelijk met ruim 200.000(!) reserveringen al geruime tijd uitverkocht. Qua populariteit in ieder geval niets te klagen. Maar, wat maakt de Ford F-150 Lightning dan zo gewild? En nog belangrijker; wanneer kunnen we deze waanzinnige pick-up in Nederland verwachten?
POWER!
Met de F-150 Lightning is Ford de eerste grote speler in pick-upland die een EV produceert voor het ‘grote publiek’. Nooit eerder bouwde Ford een F-150 zo slim en innovatief als de Lightning. En dat volledig elektrisch. Daarmee rijst natuurlijk meteen—zoals altijd bij volledig elektrische auto’s—de hamvraag; wat is het bereik van de accu?
Momenteel zijn er twee accuvarianten beschikbaar. De Standard Range (98 kWh accu/455 pk) met een verwacht EPA-bereik van 370 km, en de Extended Range (131 kWh accu/585 pk) waarvan het verwacht EPA-bereik 483 km betreft. Laatstgenoemde levert ook nog eens 1.050 Nm koppel en sprint in 4,5 seconde naar 100 km/u. Meer dan genoeg power!
De pick-up van de toekomst is hier
Een rij- en gebruikservaring als geen ander. Met het digitale display beschikt de Ford F-150 Lightning over het grootste display van alle pick-ups die momenteel op de markt zijn. De Lightning Lariat en Lightning Platinum worden namelijk geleverd met een 15-inch infotainment scherm! Het ontbreken van een verbrandingsmotor zorgt voor extra bagageruimte in de neus, waar Ford laadfaciliteiten heeft ondergebracht.
De Lightning kan, in ieder geval in de Verenigde Staten, zelfs als generator dienen. Werk je remote, of knalt thuis de stroom eruit? Dan is het mogelijk om de Onboard Generator in te schakelen, die een gemiddeld (Amerikaans) huis dagenlang van stroom kan voorzien. Dit vergt wel de aanschaf van een Ford laadpaal, maar dan heb je ook wat. En, het werkt bij alle modellen!
Modellen
Ford trapt af met vier modellen. Het instapmodel betreft de Lightning Pro, waarna de XLT, Lariat en het topmodel Platinum volgen. Zoals altijd beschikt elk model over geselecteerde opties en eigenschappen. Maar ditmaal, en dat is nu dus voor het eerst, valt te kiezen tussen de Standard Range en Extended Range accu. Al is de Lightning Pro altijd voorzien van de eerstgenoemde, en de Lightning Platinum van de laatstgenoemde accu.
De oplettende lezer valt natuurlijk meteen het ontbreken van een elektrische F-150 Raptor op. Ford heeft aangegeven vooralsnog geen (volledig) elektrische Raptor op de markt te zullen brengen. Volgens Ford zijn Raptor-kopers uit op rauwe kracht, de (stiekem toch wel lekkere) geur van benzine en een brommende motor. En, daar valt natuurlijk ook wel wat voor te zeggen!
Beschikbaarheid
Enorme populariteit en een wereldwijd tekort aan chips. Die twee gecombineerd zorgen voor een vraag die (veel) groter is dan het aanbod, al heeft Ford toegezegd de productiecapaciteit te verhogen. Desalniettemin zet US CarDealer vanzelfsprekend alles op alles om als eerste in Nederland de Ford F-150 Lightning te leveren. Uiteraard sturen we u graag een update wanneer we nieuws hebben! Volg daarom onze socials en schrijf je in voor de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft!